Tulpanhatut pois ja paineilmalla puhtaaksi ettei männän päälle tipu likaa
Tulpat pois
Suuttimien liittimet auki, estetää polttoaineen syöttö
Ensiövirran katkaisu, ehkäistää jännitteen kasvu.
Puristuspainemittari kokoon.
Kaasuläppä auki eli kaasu pohjaan ja startata niin kauan että viisari ei enään liiku.
Jokaisesta sylinteristä paineet, 1 rivi ei kuulunut joukkoon.
Sylinteri 1. 14.7bar 2. 15bar 3. 14.5bar 4. 15bar paineet näyttäisivät olevan tasaisia, 0,5bar ero.
Testaamme vielä öljyä laittamalla johonkin sylinteriin, että nouseeko paineet. Öljyä laitetaan kun halutaan selvittää onko vika venttiilissä vai männässä. Kun öljyä lisätään ennen testiä suoraan sylinteriin männän päälle, paineet voivat nousta tai pysyä samana. Jos nousevat kyseessä olisi kulunut mäntä/männänrenkaat, jos paineet eivät nouse eli öljy nousee ylös vika on venttiileissä.
Öljy vaikutti, paine kasvoi eli sylinterin ja männän väli tiivistyi. Testi kohde ei vain ollut paras mahdollinen koska auto on kunnossa. Mutta jos jonkun sylinterin paine olisi ollut huomattavasti pienempi ja öljyä sylinteriin laittamalla tulos olisi noussut huomattavasti, eli öljy painunut alas, vika olisi ollut männässä/männänrenkaissa.
Mittari kalibroidaan nollaan
Mäntä täytyy saada yläkuolo kohtaan. Onnistuu yläkuolopillillä vihellyksen lakattua mäntä on yläkuolokohdassa, monta muutakin keinoo on.
Esim ruuvimeisseli sylinteriin ja konetta pyörittämällä yläkuolokohta.
Yläkuolokohdan löytyessä mittausväline kiinni ja mahdollinen ohivuoto