EDC- electroninen dieselimoottorin ohjaus
Tietoa EDC järjestelmästä
Diesel polttoaineen ruiskutus
- Suuttimen irroituksen ja kiinnityksen yhteydessä pitää vaihtaa tiiviste(lämpölevy).
-Hehkutulpan tarkastus => hehkutus suoraan kaapeleilla akusta
Polttoainejärjestelmän ilmaus
-Ilmausruuvit
-Suutinputkien irroitus ilmatessa
-Joissain malleissa esim toyotalla on polttoainesuodattimen päässä ilmausnappi jota painellaan niin kauan että nappi ei enään mene pohjaan.
maanantai 24. marraskuuta 2014
Sähköjärjestelmä kurssi
Latausjärjestelmän tyypillinen virtapiirikaavio:
Lyhyt selostus laturin toiminnasta:
Auton sähköjärjestelmä on yleensä varustettu akulla, jotta sähköä olisi käytettävissä myös silloin, kun moottori ei käy (esim. käynnistystä varten). Tällöin järjestelmään kuluu myös LATURI, joka moottorin käydessä tuottaa sähköä akun latausta varten. Tällainen laturi on siis pieni generaattori, joka muuttaa moottorista saatavaa mekaanista energiaa sähköenergiaksi. Laturin toiminta perustuu induktioon, fysiikan ilmiöön jossa muuttuvassa magneettikentässä olevaan johtimeen muodostuu sähkömotorinen voima.
Toimenpiteet vianhaussa:
Ensin tarkastetaan latausjännite. Sen olisi hyvä olla vähän yli 14 V, paras 14,7V-14,8V.
Tarkistetaan liitännät laturilta akulle.
Tarkistetaan saako laturi herätevirran.
Tarkistetaan laturin toiminta oskiloskoopilla.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)