maanantai 24. marraskuuta 2014
Sähköjärjestelmä kurssi
Latausjärjestelmän tyypillinen virtapiirikaavio:
Lyhyt selostus laturin toiminnasta:
Auton sähköjärjestelmä on yleensä varustettu akulla, jotta sähköä olisi käytettävissä myös silloin, kun moottori ei käy (esim. käynnistystä varten). Tällöin järjestelmään kuluu myös LATURI, joka moottorin käydessä tuottaa sähköä akun latausta varten. Tällainen laturi on siis pieni generaattori, joka muuttaa moottorista saatavaa mekaanista energiaa sähköenergiaksi. Laturin toiminta perustuu induktioon, fysiikan ilmiöön jossa muuttuvassa magneettikentässä olevaan johtimeen muodostuu sähkömotorinen voima.
Toimenpiteet vianhaussa:
Ensin tarkastetaan latausjännite. Sen olisi hyvä olla vähän yli 14 V, paras 14,7V-14,8V.
Tarkistetaan liitännät laturilta akulle.
Tarkistetaan saako laturi herätevirran.
Tarkistetaan laturin toiminta oskiloskoopilla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti