Vaihdoin ilmansuotimen, aktiivihiilisuotimen ja sytytystulpat. Samalla kiillottelin paikkoja konehuoneessa.
Vaihdettua:
Sytytystulpat NGK ZKBR7AP-HTU alkuperäiset
Aktiivihiilisuodin oe laatua bosch
Ilmansuodin mann filter oe laatua
Ensin aletaan purkamaan
Ilmanotto kotelo kiinni 3 torx ruuvilla
Aktiivihiilisuotimen kotelo kuudella 8" kannalla varustetulla ruuvilla
Johtojen suojarasia kiinni kolmella kiinnikkeellä, lähtee vetämällä kevyesti
Jarrunesteet ja ohjaustehostin nesteet suojattu koteloilla myös (oikea ja vasen yläkulma) 2 klipsulla kiinni. Aktiivihiilisuotimen kotelon alapuolella oleva muovi oli kiinni molemmista päistä kahdella 8" mutterilla. Ne auki ja kallistamalla ylöspäin ja samaan aikaan vetämällä lähti suojamuovi irti.
Jo alkaa näkyä moottorin kansi kokonaan. Kansimuovi kiinni 3 ruuvilla. 2 niistä kuusiokoloavaimella ja yksi muovin takaosassa, joka ei kuvassa näy lähti torxilla.
Avasin myös vasemman puoleisen poikittaistuen torx hylsy e14, jotta sain muovin pois liu-utettua varovasti.
Vihdoin jotain näkyykin.
Liittimet auki ja tulpanhatut pois vetämällä, sai käyttää hivenen voimaa. Biltemasta ostin kapean tulppahylsyn 3/8" 14mm ja siihen sovitin kappale 3/8"-> 1/2" johon kiinnitin jatkovarren ja päähän räikkäavaimen. Vanhat tulpat pois ja uudet tilalle. 3 tulpan kohdalla(auton edessä seistessä katsottaen) poikittaistuki hankaloitti hivenen, mutta siitä selvittiin kuitenkin avattua poikittaistukea kevyesti siirtämällä. Sytytystulpat laitoin kiinni käsin niin pitkälle kuin sai ja sen jälkeen momenttiavaimella 23Nm kireyteen(tieto löytyi autodata sivuilta).
Moottorin suojamuovi tuli hinkattua, kiillotettua ja lopuksi käsittelin autoglymin vinyl and rubber carella.
Muualtakin tuli putsailtua pölyjä poies ja hinkkailtua kiiltävämmäksi muviosia. Vettä en putsauksessa koneelle ole ikinä tarjonnut, ettei vaan mitään ikävää satu.
Aktiivihiilisuotimen vaihto
Vanha kotelossa kiinni 2 klipsulla
Uusi boschin aktiivihiilisuodin
Aiemmin vaihdoin myös ilmansuodattimen.
Kumisuoja pois tieltä ja sieltä paljastuva liitin pois. kotelosta lähtee ilmanottoputki, josta pitää kiristysrengas löysätä joko talttapää meisselillä tai pienellä hylsyllä. Itse löysäsin talttapäisellä meisselillä. Tämän jälkeen voi irroittaa putken.
Nämä kaksi 10" kannalla varustettua ruuvia pois ja sitten voikin irroittaa kotelon vetämällä ylöspäin.
kuvassa autoni vanha ilmansuodin (alempi) ja aktiivihiilisuodin(ylempi)
Ilmansuodin kotelon alapuolella on 6 kpl torx ruuveja jotka ruuvataan pois. Tämän jälkeen kotelo aukeaa kahteen osaan kun vetää molemmistapäistä, voi olla tiukassa, itsellä oli, joten käytin hivenen voimaakin. Vanha ilmansuodin pois kevyesti vetämällä ja uusi tilalle painamalla. Sitten kotelo kiinni ja takaisin paikoilleen käänteisessä järjestyksessä.
Tuo hiilikuituteippi olikin hauska lisä. Meiltä löytyy myös bemari. Se täytyisi merkkihuoltoon viedä lähiakoina. Olisiko sinulla suositella jotain paikkaa Tuusulan suunnalta? https://automax.fi/huolto/
VastaaPoista