maanantai 10. marraskuuta 2014

Moottorin käyttöolosuhteet

Moottorin käyttöolosuhteet:

1. Kylmänä käynnistys -> Rikastus

-Varmistetaan syttymiskelpoisen seoksen määrä sytytystulpan alueella
-Tunnistus tapahtuu lämpötila-anturilla
-Toteutus suuttimen aukioloajalla

Lambda= Sisäänimetty ilmamäärä jaettuna teoreettisella ilmamäärällä

2. Lämmityskäyttö -> Joutokäynnin tasaus

-Joutokäynnin säätöventtiili
-Kaasuläpän asentotunnistin
-Pyörintänopeus tunnistin
-Toteutus täytöksen määrällä (ilma/polttoaine) ilmanmäärää vähennetään moottorin lämmitessä

Askelmoottori -> kelojen resistanssi- ja jännitemittaus

3. Kiihdytys -> Rikastus ja maksimi teho

-Kaasupolkimen asento ja kulmanopeus
-Maksimitehon lambda-arvo

4. Täyskuorma-ajo -> maksimi teho

-Täyskuormarikastus
-Pyörintänopeuden rajoitus

5. Moottorijarrutus

-Syötön katkaisu
-Pyörintänopeus yli 1500rpm
-Kaasuläpän asento

6. Osakuorma-ajo

-Seossuhde mahdollisimman laihana minimaalisen kulutuksen aikaansaamiseksi
-Kaasuläpän asento

7. Ajo ohuessa ilmatilassa(esim. Alpeilla(vuoristossa))
-Ahdetussa moottorissa ahtimen pyörintänopeuden rajoitusta säädetään.

TOIMILAITTEET

Kaasuläppä -> moottori
-Kelan resistanssi
-Käyttöjännite -> säätökeinot: (suojavastus) pulssisuhdeohjaus

Sähkömagneetti
-Suuttimet
-Magneettiventtiilit
-"moottorit"

Piezo-sähköinen elementti
-suuttimet (diesel)

Karamoottori -> normaali kestomagneetti moottori
-Kela 
-Harjat
-Suunnanvaihto napaisuutta muuntamalla

ANTURIT

Lambda-anturit (zirconium ja titanioksidi)
lambda maks 1V






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti