perjantai 29. marraskuuta 2013

Puristuspaineiden ja ohivuodon mittaus

Suoritimme papupaja.blogspot.com kanssa auton moottorin puristuspaine testiä. Ensin auto käytetään käyttölämpöiseksi. 

Tulpanhatut pois ja paineilmalla puhtaaksi ettei männän päälle tipu likaa


Tulpat pois


Suuttimien liittimet auki, estetää polttoaineen syöttö


Ensiövirran katkaisu, ehkäistää jännitteen kasvu.

Puristuspainemittari kokoon.
Kaasuläppä auki eli kaasu pohjaan ja startata niin kauan että viisari ei enään liiku.

Jokaisesta sylinteristä paineet, 1 rivi ei kuulunut joukkoon.
Sylinteri 1. 14.7bar 2. 15bar 3. 14.5bar 4. 15bar paineet näyttäisivät olevan tasaisia, 0,5bar ero.

Testaamme vielä öljyä laittamalla johonkin sylinteriin, että nouseeko paineet. Öljyä laitetaan kun halutaan selvittää onko vika venttiilissä vai männässä. Kun öljyä lisätään ennen testiä suoraan sylinteriin männän päälle, paineet voivat nousta tai pysyä samana. Jos nousevat kyseessä olisi kulunut mäntä/männänrenkaat, jos paineet eivät nouse eli öljy nousee ylös vika on venttiileissä.

Öljy vaikutti, paine kasvoi eli sylinterin ja männän väli tiivistyi. Testi kohde ei vain ollut paras mahdollinen koska auto on kunnossa. Mutta jos jonkun sylinterin paine olisi ollut huomattavasti pienempi ja öljyä sylinteriin laittamalla tulos olisi noussut huomattavasti, eli öljy painunut alas, vika olisi ollut männässä/männänrenkaissa. 

OHIVUOTOMITTAUS

Mittari kalibroidaan nollaan

Mäntä täytyy saada yläkuolo kohtaan. Onnistuu yläkuolopillillä vihellyksen lakattua mäntä on yläkuolokohdassa, monta muutakin keinoo on.
Esim ruuvimeisseli sylinteriin ja konetta pyörittämällä yläkuolokohta.
Yläkuolokohdan löytyessä mittausväline kiinni ja mahdollinen ohivuoto

Pilli kiinni
Kampiakselin pyöritys nii kauan, että vihellys lakkaa.
kalibroidaan cal kohtaan ennen mittausta. Testi onnistui, vihreä alue. Ei vuotoa. 
Vihreä:normaali toiminta
Oranssi alue ei välttämättä huono riippuen auton moottorista esim High blowby engine.
Punanen vaatii huollon. Sylinterissä vuoto.
























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti