tiistai 4. helmikuuta 2014

Fiat uno jakopääremontti

Auto fiat uno 1988 1.1 bensa
Jakopäähuolto
Vaihdettua Jakopäähihna, kiristinrulla ja kiilahihna

Ensin otimme ilmanputsarin kotelon ja letkut tieltä pois.
Sitten repsikan rengas pois, ja sieltä suojakotelot jotta tilaa tulee ja näkee jotain...


Jakopään suojamuovit pois

Kuvasta huomaa huonon kiilahihnan, joten se vaihdettiin samalla.
Kiilahihna irtosi kun laturissa olevan kiristyksen löysää. Kaks mutteria.
Kuvassa laturi alhaaltapäin, jossa toinen mutteri sijaitsee. Löysää ja sitten laturia liikuttamalla kiilahihna löystyy ja irtoaa.
Ennen jakopäähihnan irroitusta, kierretään kampiakselia niin että merkit tulevat kohdilleen, nokka-akselissa nuoli osoittaa keltaiseen merkkiin. 
Kampiakselin päässä oleva pyörä pois, ensin 36" kannalla oleva mutteri paineilmapyssyllä ja sitten ulosvetäjällä pyörä pois.
Kampiakselin merkki kohdilleen. Ja myös sytytyspyörän merkit kohdilleen.
Sytytyksen/ajotuksen määräävä pyörä, hiimmeenä näkyy viiva hampaassa ja neliönmuotoisessa kivilaatassa on merkki myös, ne kohdakkain. Jos ei onnistu auto ei lähde käymään. 


Nyt kun merkit kohdillaan, hihna pois.

Asennus:
Uusi Kiristin rulla ensin, jätetään löysälle

Uusi Jakohihna paikoilleen

Kiristetään rullalla

Pyöritetään kampiakselia kaksi kierrosta, merkit kohilleen.

Kiristinrulla kireelle ja kiinni 44nm, jos kireysmittari löytyy niin 2.5kg kireys, muuten sormituntumalla hyvälle kireydelle.

Parikierrosta kampiakselista taas, merkit kohdilleen. Kampiakselin päähän pyörä paikoilleen, 98nm kireelle, ja kiilahihna paikoilleen.
 
Kiristys laturista kiilahihnalle, sopiva näppituntuma.

Kaikki takasin päinvastaisessa järjestyksessä. Auto käymään, jos ei käy, niin säätö onnistuu virranjakajaa pyörittämällä. 

Virranjakaja kiinni yhdellä 13" kannalla olevalla mutterilla, se auki ja jakaja ylös. Pyörijää käännetään niin että osoittaa 1sylinteriin.
Merkit kohdilleen. Virranjakaja takasin kii. Käymään. Ei vieläkään, hienosäätö virranjakajaa pyörittämällä ja ajoitus valoa käyttämällä haetaan oikea sytytys kohta.

Kun kampiakseliin välähtää valo tulee sakaran osoittaa ensimmäiseen piikkiin. Piikkejä on kolme kaksi ensimmäistä pieniä ja yksi iso yläkuolokohdalle. 

Video tulossa johon laitan linkin lähiaikoina.