sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Koni iskunvaimenninkoulutus

Keskiviikkona 20.11.2013 koulullamme oli iskunvaimennin valmistajan Suomen Konin maahantuonnin päällikkö pitämässä oppitunnin Konin iskunvaimentimista ja yleisesti kertomassa iskunvaimentimista ja niiden tehvästä. Koni on alansa parhaimpia iskunvaimennin valmistajia, omasta mielestään paras.

Iskunvaimentimen tärkein tehtävä on pitää rengas kiinni tienpinnassa. Tämä tulee erityisesti mutka-ajossa esille, pysyykö rengas tienpinnassa ja säilyykö ohjattavuus läpi mutkan. Hyvät iskunvaimentimet pitävät renkaan kiinni tien pinnassa vaikeissakin olosuhteissa ja ääritilanteissa.

Heikkotehoisilla iskunvaimentimilla ajettaessa myös muut auton osat joutuvat kärsimään. Erityisesti alustan osat, sillä ne joutuvat ottaa heikkojen iskunvaimentimien puolesta iskuja ja tärinöitä vastaan. Myös renkaat kuluvat epätasaisesti. Iskunvaimentimet vaikuttavat korin liikkeisiin vaimentavasti. Iskuvaimentimet kannattaa vaihtaa säännöllisesti ja ajoissa, jotta säästyy monilta muilta kustannuksilta.

Iskunvaimentimien todellinen testi tapahtuu laittamalla ne niille tarkoitettuun testipenkkiin. Katsastusten iskunvaimennin testit ovat vain suuntaa antavia.

Huonot vaimentimet:
-Rengaspito huono
-Sivutuuli vaikuttaa enemmän, ja tuulenpuuskat heiluttavat autoa.
-Ohjaustuntuma huono
-Uraherkkyys, auto hakee kokoajan, ei kulje suoraan
-Auton muut osat kärsivät, alusta ja kori
-Iskut tärinät töyssyt jne jäävät heiluttamaan ja pomputtamaan autoa
-Renkaiden kuluminen
-epäturvalliset

Paljon harmia heikoista vaimentimista. Maailman suurimman ensiasennusiskunvaimentimien valmistajan KYBin suositusten mukaan iskunvaimentimien kunto olisi hyvä tarkistaa 30000 km välein ja vaimentimet uusia noin 80000 km välein, jotta niille asetetut tehtävät täyttyisivät.

Iskunvaimentimien eri rakennetyypit ja säädettävyys

Iskunvaimentimia on kaksi- ja yksiputkisia, neste- ja kaasutoimisia tai molemmilla toimivia. Ne toimivat niiden sisällä olevan öljyn virratessa männän liikkeen voimasta sylinterin puolelta toiselle. Putkessa tapahtuu pientä ohivirtausta, jotta mäntä voi liikkua, tämä hidastaa liikettä.

Urheilullisissa autoissa tarvitaan säädettäviä iskunvaimentimia, jotta voidaan hienosäätää autoa eri tilanteita varten mahdollisimman hyvin. Säätö tapahtuu hienommissa ja kalliimmissa vaimentimissa helposti vaimentimien ala tai yläpäästä olevalla säätöruuvilla. Perusvaimentimissa jos säätö on mahdollista se yleensä tapahtuu vaimentimen pois ottamalla ja ja säätämällä sylinteriä siten että virtaukset pienenevät ja vaimennin jäykkenee. Tämä on hyvä ominaisuus, sillä ajanmyötä vaimentimet kuluvat, heikkenevät ja virtaus on pääsee kasvamaan.

Konilla tämä säätö on mahdollista, halvemmissa pois ottamalla ja säätämällä ja kalliimmissa ruuvia pyörittämällä ilman vaimentimen pois ottoa.

Madallusjouset:
Madaltavat autoa, jotta auto olisi lähempänä tien pintaa ja kaarreajo olisi pitävämpää ja ajotuntuma tarkempi. Aerodynamiikka paranee auton ollessa matalempi. Autoa madaltaessa kärsii mukavuudet, mutta se joka madaltaa tietää, että ei hae mukavuutta.