tiistai 26. marraskuuta 2013

Ilmastointilaite projekti

Olemme purkaneet papupaja.blogspot.fi kanssa Ford Fiesta 2010 ilmastoinnin kaikkine osineen pois ja koonneet sen ja nyt täyttelen sitä.

Ilmastointi on manuaalikäyttöinen paisuntaventtiili malli.

Kompressori: toimii moottorin kyljessä moniurahihnan välityksellä. Kompressori nostaa höyrystimeltä tulevan kylmäaineen painetta ja lämpötilaa. Kylmäaine tulee kaasumaisena kompressoriin ja lähtee sieltä kokoon puristettuna kaasuna.
Höyrystin: kylmäaine saapuu höyrystimeen nestemäisessä muodossa ja muuttuu siellä läpikulkeva lämpimän ilmavirran ja alipaineen ansiosta kaasumaiseksi. Kylmäaine höyrystyy eli sitoo itseensä lämpönergiaa joka johdetaan pois auton sisältä lauhduttimessa. Jäähtynyt ilmavirta johdetaan takaisin matkustamoon.
Lauhdutinkenno: viilentää kylmäainetta vapauttamalla itseensä sidotun lämpöenergian. Kylmäaine saapuu kuumana kaasuna lauhduttimee ja siellä kiertäessä jäähtyy ja muuttuu nestemäiseksi paineen ja lämpötilanlaskemisen ansiosta.

Kuivain: sitoo kylmäaineesta kosteutta. Samalla se toimii järjestelmän kylmäaineen tasaus- ja varastosäiliönä, suodattimena ja paineentasaajana.
Paisuntaventtiili: kaksi läpivientiä, kylmäaine molempiin suuntiin, kompressorille ja höyrystimelle. Säätelee virtausta höyrystimeen ja alentaa painetta. Ja Höyrystimessä kierron jälkeem takaisinpäin venttiilin läpi kompressorille.

Huoltoliittimet: Matala- ja korkeapaine, näistä laitteisto huolletaan, tyhjennetään täytetään jne.

Korkeapainekytkin: Uudemmissa korkeapaineanturi seuraa kylmäainepiirissä vallitsevaa painetta ja lähettää signaalia auton tietokoneyksikölle. Signaali vaikuttaa kompressorin ja tuulettimen toimintaan. Mikäli järjestelmä paineistuu liikaa, kompressori kytkeytyy pois päältä.


Ilmastoinnin huoltolaite silver futura
Kytkettynä
Alipaineistus käynnissä. Tutkitaan onko laite tiivis.
Kaikki ok, kylmäaine ja öljy järjestelmään, oikeat määrät autodatasta. 
Testi valmis, kuitti tulostui. Letkujen irroitus.