torstai 3. lokakuuta 2013

Moottorin toiminta

4-tahtimoottorin toiminta:

Nimi tulee siitä, että neljätahtimoottorissa on neljä erilaista tahtia:

1. Imutahti
2. Puristustahti
3. Työtahti
4. Poistotahti

1: Imutahdissa moottori imee imuventtiilien kautta ilman ja polttoaineen seosta ja mäntä laskee alaspäin
2: Puristustahdissa mäntä nousee ylöspäin ja moottorin venttiilit ovat kiinni.
3: Työtahdissa venttiilit ovat kiinni, palaminen on tapahtunut ja mäntä menee alaspäin
4: Poistotahdissa pakoventtiilit aukeavat ja palaneen ilman ja polttoaineen seos poistuu pakoventtiilien kautta pakosarjaan, joka vie pakoputkea pitkin pakokaasut pois

Tämä toistuu 1234123412341234 kokoajan moottorin käydessä.

Jarrujen toiminta

Auton Jarrujärjestelmä koostuu seisontajarrusta ja käytjarrusta

Jarrujärjestelmä pyrkivät pysäyttämään auton mahdollisimman nopeasti, turvallisesti ja hallitust, hyödyntämällä kitkaa.

Käyttöjarrun täytyy vaikuttaa kaikkiin auton pyöriin
Seisontajajarrun vähintään yhden akseliston pyöriin ja sen voima täytyy olla 20% kokonaispainovoimasta

Jarrupoljin työntää pääsylinteriä
Jarrutehostin tehostaa jarrujen toimintaa
Jarrupääsylinteri tuottaa painetta jarrujärjestelmään
Yhdistelmäventtiili säätelee paineen etu- ja takajarruille

Jarrurumpu: Suljetussa rummussa sisällä olevat jarrukengät työntyvät rummun seinämiin tuottaen kitkaa ja hidastavat pyörän pyörimistä.
Jarrulevyt: Nykyään yleisempi jarrutyyppi, jossa jarrulevyn jarrusatulassa olevat jarrupalat puristuvat männän avulla molemmin puolin levyä ja hidastavat levyä ja sitäkautta pyörää.

Seisontajarru koostuu seisontajarru vivusta jota vetämällä tai painamalla riippuen autosta, seisontajarru vaijerit kiristävät jarrukengät rumpuun ja lukitsevat jomman kumman akselin pyörät, yleensä taaimmaisen akselin.